Perubatan Alternatif Sinusitis - Adakah Mereka Benar-benar Kerja dan Bagaimana?

Perubatan Alternatif Sinusitis - Adakah Mereka Benar-benar Kerja dan Bagaimana?

Resdung adalah penyakit yang disebabkan oleh pembentukan sinus atau ruang udara kosong dalam badan. Ini sinus biasanya terbentuk di dalam tengkorak atau kawasan kepala bersebelahan hidung. Setiap sinus boleh bertukar-tukar udara dan lendir dengan pembukaan di hidung. Apa-apa jangkitan yang berkaitan dengan hidung kesan kepada sinus dan menyebabkan serangan resdung yang teruk. Selain itu jika terdapat apa-apa sekatan untuk bekalan udara percuma, sinus mendapat ditukar ke dalam vakum dan menyebabkan serangan sakit. Batuk, sakit kepala dan demam adalah tanda-tanda yang paling biasa dipamerkan oleh penyakit ini.

Gejala-gejala resdung sering tersilap disalah tafsir sebagai selesema biasa, jadi rundingan perlu diambil daripada doktor sebelum memulakan proses rawatan. A Magnetic Resonance Imaging (MRI) atau imbasan CT harus menjadi langkah pertama dalam diagnosis penyakit dan sebelum memulakan teknik rawatan. Kebanyakan cara alternatif untuk rawatan resdung dibincangkan di bawah:

Perubatan Chiropractic: ubat Chiropractic bekerja dengan berkesan terhadap sinus dengan memperbaiki sistem pernafasan dan imun badan. Ini meningkatkan peluang untuk saliran sinus. Kesahihan pendekatan kiropraktik masih dalam banyak spekulasi; Walau bagaimanapun, banyak pengamal perubatan mengikuti pendekatan dan mereka percaya bahawa ia berfungsi.
Ubat herba: ubat herba untuk rawatan resdung termasuk anise, elderberry, cakar kucing, horehound, OSHA dan thyme. Produk-produk ini mempunyai herba anti-kesesakan dan anti-radang, yang bermanfaat untuk saliran sinus tanpa sebarang kesan sampingan. Beberapa produk yang melibatkan herba ini boleh didapati di pasaran, tetapi doktor perlu dirujuk sebelum memilih salah satu daripada ubat-ubatan herba.
Hidroterapi: hidroterapi termasuk permohonan air dalam teknik, seperti seli panas dan sejuk air, anak sungai penyedutan dan douche yang meningkatkan peredaran untuk sinus. Peredaran yang lebih baik kepada sinus memberi manfaat kepada pesakit secara berkesan dengan menyingkirkan bahan-bahan buangan dari sinus dan membawa sel-sel imun anti-radang untuk sinus. Minyak kayu putih dan teh hydrastis sangat mudah digunakan dalam hidroterapi kerana ini mempunyai ciri-ciri anti-radang.
Kaedah Ayurvedic: Teknik Ayurveda melibatkan ubat-ubatan dalam bentuk tablet yang diperbuat daripada hareetaki chitraka, septilin, jeevandhara, Shad bindu taila dan Nardia. Kaedah Ayurvedic telah terbukti berkesan dalam rawatan sinusitis dan mempunyai kesan sampingan yang minimum. Dalam banyak negara-negara Timur seperti India mereka digunakan sejak berabad-abad.
Aromaterapi: Ia melibatkan aliran penyedutan minyak pati untuk merangsang deria untuk membendung ketidakseimbangan dalam badan. Aromaterapi untuk rawatan resdung terlibat minyak pati, seperti Cajeput, cengkih, kayu putih, selasih Ocimum basilicum bay, Mentha piperita dan rosemary. Pilihan tempat minyak pati adalah sangat penting dalam proses rawatan, sebagai pilihan minyak pati yang salah boleh meningkatkan masalah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar